dijous, 31 de gener de 2008

Mantequeria Lasierra

Fa sis mesos que vàrem començar a servir el vi A Punt a la Mantequeria Lasierra de la cantonada de Rosselló - Aribau. Tenint en compte que funcionem a base de petites comandes, la nostra relació és pràcticament setmanal i, doncs, es pot dir que hem anat trenant una certa amistat. Jo m'hi sento còmode, apreciat, perquè el producte satisfà les expectatives de l'establiment, i perquè s'ha produït una certa sintonia. De fet, cada visita és una oportunitat per fer petar la xerrada i així, a poc a poc, m'he anat fent la idea del que representa aquesta mena de comerç tradicional, qui sap si en decadència.

Aquests establiments emblemàtics de l'Eixample de Barcelona s'inscriuen en un marc de confiança entre el client i el botiguer, que és allí des de sempre, perquè els pares ja regentaven la botiga i ell hi ha crescut, amb el barri, sempre complint amb una forta idea de servei. Hi ha una selecció de proveïdors (l'experiència és un grau) i de productes. Perquè el botiguer, amb la seva recomanació, ens dóna credibilitat a una marca que abans d'arribar fins a nosaltres ha passat per moltes mans. Però, apreciem veritablement aquests proveïdors de qualitat que tenim a la vora de casa, al barri, o a prop de la feina? Hi ha opinions per a tots els gustos: hi ha qui diu que sí, que el comerç de qualitat té un espai, que cal renovar-se per reinterpretar les oportunitats, però que hi ha un mercat que el reclama. Hi ha qui, potser més pessimista, veu en les grans superfícies i els nous estils de vida una veritable amenaça, difícil de combatre.

El senyor Lasierra regenta un dels establiments comercials de l'Eixample d'indiscutible caràcter. La història de la botiga, amb dues o tres generacions a l'esquena (les fotografies ho corroboren però el mobiliari també), li donen un to d'icona urbana. L'aparador és un conjunt de motllures de fusta noble, d'estil clàssic, que ens en projecten una imatge antiga i entranyable, i càlida, molt càlida. Les prestatgeries ofereixen una àmplia selecció de vins de totes les denominacions espanyoles i d'algunes de l'estranger, formatges, embotits i conserves selectes i clàssiques, ben escollides, i un llarg etcètera, propi de les tradicionals botigues de colonials. Darrere el taulell hi trobem un senyor que estima les bones maneres i les practica, amb tothom. La clientela és diversa: hi ha la gent del barri, que en tenen coneixement des de sempre, i saben el que hi trobaran; hi ha els que treballen a la vora, que un dia van descobrir-lo i l'han escollit com a punt de provisionament de confiança; i els passavolants i turistes que, tot i quedar una mica allunyat de l'epicentre dels recorreguts convencionals, hi arriben, provablement seguint alguna recomanació específica. Aquests darrers són un inacabable pou d'anècdotes.

El senyor Lasierra ha anat integrant els canvis i s'ha anat adaptant als nous estils de vida dels consumidors, per subsistir amb l'establiment que heretà del seu pare, i que és molt més que un local comercial. El dia de Nadal (per posar un exemple extrem) té obert fins a migdia, per satisfer necessitats de darrera hora. Vaig sentir que ho recordava a alguns clients durant els dies anteriors a les Festes. I després de passar llargues jornades amb un ritme d'activitat relativament tranquil, a vegades atenent més representants que clients, quan l'hora de tancar s'aproxima i la feina comença a fer-se pesada, arriba el gruix de clients, obligant el botiguer a tancar la paradeta força tard. Però són les condicions d'un negoci que se sosté sobre tres pilars fonamentals: la QUALITAT, la PROXIMITAT, i la VOLUNTAT de SERVEI.
És obvi que l'elecció del vi A Punt per la Mantequeria Lasierra és un estímul que ens reforça la confiança i ens projecta immillorablement vers el mercat.