dimecres, 2 de juliol del 2008

maiordomus

Ahir vaig passar pel Mercat Galvany de Barcelona a veure el José Luis. Regenta una parada de venda de vins, el Maiordomus, a l'interior del recinte comercial,. És un espai petit com la majoria dels dels mercats. El condicionant de l'espai és el que determina el seu negoci: té 70 referències, 20 proveïdors, i una clientela que va anant fent, a poc a poc, que aprecia l'estil i la vocació per la selecció. En aquestes circumstàncies l'important és equilibrar perfectament l'oferta amb la demanda, i la introducció de noves referències vé precedida d'un estudi molt acurat: hi ha un problema de metres quadrats i és absolutament crític que allò que entra a la botiga pugui sortir immediatament, perquè ha estat ben escollit, pensant en un públic molt específic, que busca al mercat una oferta particular.
La conversa amb en José Luis és una lliçó de marketing perquè el seu és un cas especial. Fent un cop d'ull a la prestatgeria vàrem comentar, una vegada més, aquesta circumstància. Cas a part per als caves, que en aquests dies de revetlles han estat l'estrella de la parada (Agustí Torelló i Albet i Noya). Remelluri com a Rioja clàssic, conegut i amb una excelent relació qualitat - preu. Un parell de verdejos, i entre ells un de Protos que, entre la marca i la varietat va trobant els seus clients perquè, segons m'explica el José Luis, l'ampolla, Borgonyesa i de color de fulla morta, és estranya per a aquest tipus de vi. Com un rosat, el Parvus, que amb una bordelesa fosca i amb una càpsula llarga, sembla un negre. I en el cas dels rosats la venda és escassa. N'hem parlat a raó del nostre A.NON acabat de sortir i pensat per al consum estival. El José Luis és reticent als rosats, com molta altra gent per altra part, perquè se'n ven poc i la seva capacitat d'emmagatzematge és nul·la. M'explicava que l'any passat tingué L'Odisseus, de Viñedos de Ítaca, de la Sílvia i el Pep Puig, del Priorat. Excelent, segons ell, i dificilíssim de vendre (a 9 €, val a dir-ho, tot i que els preus d'aquest establiment estan molt ajustats, però ja se sap, al Priorat tot és molt costós). Jo li vaig explicar el que dic a tothom per ajudar-los a introduir-ne: el Bag in Box és l'envàs ideal per potenciar-lo, el rosat, perquè el fet de garantir la conservació del vi un cop obert durant setmanes redueix la reticència del client a decidir-se per uns vins que a vegades vénen de gust (són ideals per acompanyar àpats lleugers a l'estiu) però que en l'elecció del client acaben marginats finalment.
Però tornant a la lliçó de marketing d'aquest establiment que vàrem conèixer fa prop d'un mes de la mà de Cuvée 3000 i que ja ha introduït el vi A Punt com a complement per la quotidianitat d'una clientela exigent i fidel, una referència curiosa: el vi que té més entusiastes al seu establiment és el viognier de la Venta d'Aubert, un vi blanc del Bajo Aragón que, tot i pertànyer a una zona sense denominació d'origen està oferint vins interessantíssims.