dijous, 17 de juliol del 2008

Análisi del mercat del vi


He escoltat amb atenció la presentació de l'informe Nielsen al Debatdevi i n'he anotat les dades següents (centrat en el segment de la gran distribució d'alimentació, perquè segons els mateixos responsables de l'estudi és el mercat més significatiu, el més lliure i el que marca tendència):


  • el preu mig dels vins procedents d'alguna denominació d'origen catalana és de 3,20 €

  • el conjunt de vins de les denominacions d'origen catalanes han patit un descens de quota de mercat del 7,3 % (AQUEST ÉS L'ELEMENT QUE MOTIVA EL DEBATDEVI IMPULSAT PER L'INCAVI)

  • el preu mig del vins amb denominació d'origen (inclou els catalans i els de la resta de l'Estat) és de 3,40 €

  • els vins amb denominació d'origen han experimentat un augment de vendes del 2,8 %

Fins aquí, les dades ja són prou eloqüents: ÉS EVIDENT QUE ELS VINS AMB QUALIFICACIÓ ESTAN FENT UN AUGMENT DE VENDES I QUE ELS VINS CATALANS ESTAN EXPERIMENTANT UN DESCENS MOLT NOTABLE. HI HA UNA TENDÈNCIA NEGATIVA EN UN MARC GENERAL POSITIU.


Hi ha algunes dades concretes, d'anàlisi per trams de preu, que acaben de dibuixar el mapa:



  • el tram on hi ha un descens del vi català més significatiu és en els vins de 1'7 €, amb una caiguda del 20 % i un percentatge del 21 % del total. En aquest mateix tram, el descens general dels vins amb D.O. és només del 3 %

  • en els de 2,7 € el descens de vendes és del 5 %

  • en els de 4,2 € el descens és del 2,8 %

  • i els únics vins que augmenten les vendes són els de 6 € en amunt, encara que és queden molt lluny de compensar el descens dels vins més econòmics.

Amb aquesta informació, l'INCAVI decideix impulsar un debat del sector, per reaccionar. Però, quines conclusions n'huríem d'extreure, d'aquest estudi?



  1. hi ha un mercat molt important entre els 2 i els 4 €

  2. aquest mercat està desatès. La caiguda és del 20 %

I les preguntes són les següents:



  1. quin sector de producció pot assumir-ne el repte?

  2. qui hi està interessat?

  3. quines són les barreres d'entrada?

  4. quins són els motors d'èxit en aquest tram?

Sembla clar que hi ha un mercat, que té unes motivacions de compra i que els productors catalans estan mirant a un altre client (els vins de gamma alta, per un "nou consumidor", que és especial, i que potser s'ha d'anar a buscar fora). Però el sector és molt gran i hauria d'aprofitar les oportunitats del mercat per canalitzar la producció autòctona, que ha fet grans salts de qualitat i n'ha de seguir fent, recolzant-se en les institucions i en l'acadèmia. Però s'ha de comunicar la bondat i els beneficis dels vins catalans al consumidor interior, en els trams en els que està comprant, que són de gran volum.


Aquesta reflexió és una insistència de la que vaig fer fa pocs dies: el repàs de les dades m'han dut a aprofundir-hi. Penso, potser, que la revalorització de les varietats autòctones, a nivell popular, és un camí a desenvolupar. I ho dic perquè en els darrers anys hem vist aparèixer l'Albariño i el Verdejo, lligats a regions vitivinícoles estranyes que s'han fet un lloc entre nosaltres.