dimarts, 15 de juliol del 2008

seguint el Debat de Vi


Estic inscrit al Debat de Vi, un fòrum que ha impulsat l'INCAVI per donar resposta al darrer estudi de Nielsen, que confirma que els catalans reconeixen el valor dels vins de casa nostra, però en consumeixen pocs.

Fins ara s'han abordat un parell d'aspectes, la QUALITAT i NOUS HÀBITS, NOUS CONSUMIDORS. Després vindran els de TERRITORI, PROMOCIÖ, i COMERCIALITZACIÓ.

La impressió que m'està produint el debat és que hi ha un ampli consens en la idea que el factor decisiu és la comercialització i les eines de promoció. A mi també em sembla que aquests són aspectes importants, i deixo anotat, de passada, que en els panells on s'anuncien els participants hi trobo a faltar algunes figures significatives del mercat (penso concretament en el Quim Vila, el Toni Falgueras, el Joan València... i alguns dels agents de la Gran Distribució, perquè em consta que el grup Bon Preu, per exemple, està impulsant l'augment del consum de les D.O.s catalanes a les seves botigues).

Al debat sobre NOUS HÀBITS, NOUS CONSUMIDORS, del que he visualitzat el vídeo a internet, una participant que s'identificà com algú que s'ocupa de les notícies del sector a La Vanguardia feia referència a la importància de la Gran Distribució per al desenvolupament del mercat del vi català i, a més de semblar obvi, de fet, el propi estudi Nielsen el considera un dels pilars bàsics. Crec que l'èxit de la iniciativa dependrà de la capacitat d'integrar els veritables agents del mercat al debat. Perquè les conclusions que se'n derivin haurien de servir per enfocar estratègies que haurien de ser compartides.

En definitiva, percebo un consens sobre qüestions de producte (l'opinió general és que els vins catalans són bons, i sembla que aquesta és una opinió del mercat, també) i sobre les necessitats de promoció. I estic expectant sobre el debat que serem capaços de generar en el terreny de la distribució.

Curiosament, hi ha un aspecte decisiu, crec, que està passant per alt: el PREU. Una de les causes de la dificultat d'arribada al mercat dels vins catalans és el seu preu. Hi ha productes que estan enfocats a un segment de mercat exclusiu, que troben en el mercat local unes possibilitats de participació reduïdes, i que han de buscar la seva raó de ser en el mercat global, i provablement és bo que sigui així. Però un sector ha de tenir representants a tots els nivells, i el preu és un element de definició del producte. És un aspecte a abordar en el Debat de vi.
Hi ha, tanmateix, en aquest fòrum, participants externs, procedents d'altres sectors d'activitat que estan fent aportacions interessants, aproximant una visió refrescant, de la qual poden extreure-se'n idees interessants.