dimecres, 28 gener de 2009

tertúlies a l'Ateneu


Les presències del vi


Amb aquest títol presentem un cicle de tertúlies que el vi A PUNT i l’ATN Restaurant han organitzat en el marc de l’Ateneu Barcelonès per parlar de vi durant aquest 2009.
És un espai obert al públic per intercanviar opinions i contribuir a la divulgació de la realitat vitivinícola de Catalunya..

A Catalunya hi ha 11 denominacions d’origen de vi tranquil i una de vi escumós.
El cicle s’allargarà durant tot l’any i es durà a terme a les dependències de l’Ateneu Barcelonès, al número 6 del carrer Canuda de Barcelona els últims dimecres de cada mes i compta amb la col·laboració de l’Institut de la Vinya i el Vi (INCAVI).

L’estructura dividirà les sessions en dues parts:
20:00 hs. presentació d’una denominación d’origen i d’algun dels cellers que la representen + maridatge
21:30 hs. sopar – tertúlia a l’entorn d’un tema de debat anunciat prèviament
El preu de les sessions completes és de 27 €
El preu de la sessió de presentació + maridatge és de 5 €

Les persones interessades poden adreçar-se a:
comercial@elviapunt.com
restaurantateneu@restaurantateneu.es
Als teléfons 933185238 o 625408974
O al mateix restaurant de l’Ateneu
L’aforament és limitat i s’ocuparà per ordre d’inscripció


Iniciem el cicle amb la Denominació d’Origen Alella com a protagonista.

Diverses circumstàncies han fet que els vins d’Alella esdevinguessin històrics.
Potser la proximitat amb Barcelona és una explicació de la rellevància comercial d’una àrea vitivinícola tan petita (560 Hectàrees).
Els seus vins han estat els primers embotellats catalans reconeguts, i han conviscut en un entorn que ha evolucionat moltíssim. Alella és testimoni d’una història a la qual intentarem endinsar-nos en aquesta tertúlia en la que parlarem dels envasos del vi i de com els catalans hem anat considerant i re-considerant la qualitat dels nostres vins.
També comptarem amb la col·laboració del Consell Regulador de la Denominació d’Origen Alella, així com amb alguns dels cellers més representatius, per ajudar-nos a conèixer l’especificitat de la zona.

dijous, 22 gener de 2009

Nous arguments pel Bag in Box

Extret del 17 d'agost de 2008 del The New York Times.
De tant en tant apareixen articles que expliquen les bondats del Bag in Box, arreu. Aquest és de l'estiu passat i avui me l'ha enviat un amic. M'ha semblat una bona manera de reemprendre aquest bloc de notes, amb una bona notícia que vé del país de l'Obama!
Per a mi és una bona notícia. M'ha donat força per recuperar els contactes que vàrem fer llavors de l'Alimentaria. Van passar alguns importadors americans als que va interessar el nostre producte però la lentitud d'aquesta mena de processos i qui sap si també el refredament americà i la caiguda del Dolar han contribuït a endarrerir-ho tot.
Crec que aquesta mena de cants a l'optimisme són molt discutibles. El Bag in Box s'imposarà, si ho acaba fent, per aneu a saber quines raons més estranyes. Els beneficis que objectivament se'n deriven són evidents, però hi ha moltes altres circumstàncies que influeixen en el desenvolupament comercial d'un producte.
És cert que és pràctic, que és significativament més econòmic que el vi en vidre, que optimitza els processos logístics a tots nivells, i que per aquestes mateixes raons és adequat per contribuir a reduir l'efecte dels gasos hivernacle. Totes aquestes bondats interpelen el consumidor en aquells valors pels quals se suposa que té una sensibilitat creixent. Però en el món del vi hi ha altres factors que determinen els usos i els actes de compra: la imatge és molt important en aquest sentit.
De l'article m'ha semblat molt interessant l'alusió al consum diari, superant un ús del vi per a festes i celebracions. Aquesta és una tendència creixent en els països de poca o nul·la tradició vitivinícola (representa que en aquest sentit els estaríem colonitzant), mentre que en el nostre país i en els del nostre entorn, de vincle milenari amb el vi, el consum ha anat baixant en les darreres dècades. El Bag in Box és la bota moderna, és el contenidor suficient de vi domèstic a nivell urbà.
Això sí: el vi ha de ser bo!